Tuesday, May 19, 2009

Och spilld mjölk överallt

Himlen faller ner
Det svider till där kniven skar
Jag har varit vaken hela natten
Känt om hjärtat sitter kvar


Men här slutar likheterna mellan mig och dig för du vet

Jag är en soldat
Jag har många vapen att ta till
Många korståg jag vill gå
Ställ mig aldrig i ett led
Jag kommer aldrig att stå still
Jag fungerar inte då
Jag är en soldat
Jag tänker inte så

Jag tänker inte så, så som ni, ni som vill att jag ska foga mig i ledet och bli en av er. Ni som säger åt mig att testa mina vingar men sedan stänger in mig i en bur. Ni som räcker mig verktyg och sedan skäller ut mig för att jag spikar upp plakat. Ni som sväljer elefanter men silar mygg. Ni kommer snart inte åt mig längre, för jag är snart klar och jag tror på något, jag brinner för något och mitt hjärta sitter kvar på samma plats som för fem år sedan. Himlen faller inte ner, inte den här gången heller. Den gör inte det för sådana småsaker. Men jag förtjänar mer. Jag förtjänar hela himlen, och en mycket bättre utbildning. Jag ska fortsätta slåss, jag har många korståg kvar att gå och jag har ju skuggorna bakom mig trots allt.

8 comments:

  1. Kan jag göra nåt?

    Tänker och hoppas...

    Puss

    ReplyDelete
  2. Bra skrivet! Antar att det kanske har att göra med det som du skrev om i kommentaren hos mig? Förstar att det känns tung och orättvist. Du kommer igen!! Och snart är du klar och far ga mer din egen väg. Är sa impad av dig som pluggat sa länge!

    Stor kram Lisa

    ReplyDelete
  3. Har du någongång hört att du skriver mycket bra. Tänker på det du skriver, det stämmer så bra så du måste nog be Sara göra en sång av det, eller det kan jag ju själv göra. Du verkar vara en fin vän,jag är glad att hon har en sådan som du. Tag hand om henne åt mig är du snäll. Kram och be henne ta hand om dig. :)

    ReplyDelete
  4. Orättvis examinator eller vad händer? Vår hade ju inte alls samma uppfattning och tankar som vår handledare vilket ledde till rätt tråkiga kommentarer för oss med.

    ReplyDelete
  5. Men usch vad fint och vad tragiskt på samma gång.

    Jag är glad att det skiner kämpaglöd hos dig och att du inte låter dig nedslås av vad det än månde vara... Det som inte dödar härdar och man tvingas ofta rannsaka sig själv och finna sig själv lite på samma gång, som det låter som du har gjort.

    Och som små tröstande ord så kommer allt bli bra. Det blir det alltid :)

    ReplyDelete
  6. Låt inte Herr tsh göra livet surt för dig, vem är han? Egentligen?
    Det kommer att gå bra med ert arbete. Men än en gång har vi bevis på att Lärarhögskolan inte lever som de lär!
    Är glad att det inte var JN som bedömde mitt arbete utan en annan lärare som delade vår och KAs uppfattning. Kan man be någon annan titta på det för en andra bedömning? Kram

    ReplyDelete
  7. Skönt att det är bättre idag!
    är oxa väldigt intresserad av andra världskriget. Mannen oxa, han har nästan blivit lite "besatt" sen vi bor här. Han har desutom inte läst sa mycket om det i skolan, där handlade de mest om inbördeskriget i Spanien vilket kanske är förstaligt. Ska definitivt kolla upp den där boken du tipsade om!

    Visst är det härligt att springa ute!? Sag i nan kommentar nan annanstans att du ska springa ett 10km lopp? Spännande!

    Kram och bonne nuit!

    ReplyDelete
  8. Så du har också haft en svacka som bara Lasse kan sätta ord på.. Läste ovan att du redan är på väg uppåt igen så det var ju skönt! Bra jobbat med så mkt intervjuer och erbjudanden.

    Skåne skulle verkligen inte vara fel att flytta till.. men ikväll har det blivit riktigt varmt här på balkongen.

    Ha en härlig helg i Uppsala!
    Kram

    ReplyDelete