Wednesday, May 27, 2009

När vi knyta förbund

Idag var definitivt en av de märkligaste dagarna det här året. En fluffig och guldkantad dag som började med magknip och slutade med rödvin. Det hela startade redan imorse då sista handen lades vid det gudsförgätna examensarbetet och vi slutligen kunde lämna in en oåterkallelig kopia för publicering. När denna lilla detalj som sätter punkrt för mina studier var avklarad flyttades fokus raskt över på min framtida karriär. Jag har vid det här laget sökt tre jobb, blivit kallad på tre intervjuer och blivit erbjuden två jobb. Inte illa. Nej, visst, men grejen är den att jag har varit så fokuserad på att söka jobb och göra bra ifrån mig på intervjuerna att jag helt har glömt att tänka på hur man ska göra efteråt. Vilket jobb tackar man ja och nej till och framförallt när?

Mitt bortskämda dilemma låg i att jag väldigt gärna ville ha det ena jobbet varpå det andra sällade sig till mina backupplaner. Dock var backupjobbsskolan tvungen att ha besked senast idag. Slutligen bestämde jag mig för att det fick vara nog med velande och som den coola katt jag vill vara hade jag is i magen och ringde således för att tacka nej till det jobbet. När jag ändå var igång med telefonerandet sade jag upp min lägenhet på köpet som jag haft uthyrd i andrahand. Nu får det banne mig hålla med sambon och skulle det gå åt helvete får jag väl göra anspråk på hans bostadsrätt med hjälp av utpressning eller något.

Min djärvhet fick sin belöning efter en halvtimme då rektorn för skolan där jag vill jobba ringde och sa att allt var klart och vi skriver på fredag. Jag är nu alltså officiellt trespråkslärare på högstadiet och det känns underbart! För att fira alla dessa omvälvande händelser följde jag med på en av facket anordnad middag på St Markus vinkällare där det bjöds på någon sorts vulgär buffé som vi alla åt för mycket av. Jag och tre kursare delade på två flaskor vin och hade en underbart härlig kväll men representanterna för facket var ovanligt anonyma och personalen på restaurangen tycktes tro att de arbetade på Frankrikes flottaste krog. Nåja, vad brydde vi oss om det, vi är klara. Fem års studier, tentaångest, helgjobb, bråk med högskolor och vändande på slantar är över och i några veckor får vi nu lysa ikapp med de vitklädda studenterna, låtsas att sommarlovet är evigt och framförallt att en ljusnande framtid är vår.

14 comments:

  1. YEAY! fan va bra att allt är fixat nu:) Ska anställa dig som effektivitetscoach.

    ReplyDelete
  2. Jippiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii! Jag längtar tills imorgon så jag får krama om dig riktigt hårt. Fan vad du är bra. Imorgon ska vi känna oss som studenter och fira du o jag. Love ya.

    ReplyDelete
  3. Vad roliiiiiiigt Emelie!!! Jaaaa så kul! Jag har många vänner som arbetar som lärare och de trivs så himla bra så det kommer du också att göra. Stort GRATTIS från mig!

    Fira nu riktigt mycket :)

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  4. Massor av Grattis till dig. Så härligt. Av erfarenhet vet jag att du valt världens bästa jobb, dock är mina elever NÅGRA år yngre än dina...... tror jag iallafall, själva tror de att de kan och vet allt redan och behöver inte lära sig ett dugg mer. Kristina

    ReplyDelete
  5. Grattis!!!!!
    Du är bara bäst.
    Mamma

    ReplyDelete
  6. Hurraaaaa! Tillykke! Det er super flot klaret! Jeg blev færdig med studierne for 2 år siden, og jeg husker fornemmelsen som var det i går. At lægge alle bekymringerne, opgaverne, eksamnerne, det hårde arbejde og altv hvad der hører studierne til, bag sig, er en fantastisk fornemmelse. Nyd det!
    Kram

    ReplyDelete
  7. GRATTIS! Grattis, grattis, grattis! :) Så himla roligt att höra! Oh, vad spännande med jobb!

    ReplyDelete
  8. Skönt, här går det framåt!

    Jag har kollat upp det. Det ska vara
    - xxx, svarade han mig
    - xxx, m-a-t-il répondu

    Attans. Jag trodde i omvänd ordföljd att l'objet indirect då följde huvudverbet. :(

    kram

    ReplyDelete
  9. GRAAAAAAAAAAAAATTIS GRATTIS GRATTIS SÖTNOS! oj vad jag önskar att jag var där nere och kunde fira dig....du är ju ta mig tusan bäst!!!!

    och vaddå inte ställa upp som min tärna....klart du skulle....får väl komma å hälsa på några ggr innan bara:)

    Och den där mannen du har....klart du ska ha kvar honom....helt rätt att säga upp lägenheten.

    Kramar

    ReplyDelete
  10. Lycka till med ett allt och ett stort grattis! Jag är stolt över dig!!!!! Kramar

    ReplyDelete
  11. Men vad är det jag läser? Vad underbart!!! Stort stort stort GRATTIS!!! Vilken dag, den kommer du verkligen minnas resten av livet. Och tresprakslärare, wow..!

    Och bra att du sa upp lägenheten pa en gang. Den kommer du inte behöva!

    Jag ser fram emot att följa med pa din nya resa.

    Stor kram Lisa

    ReplyDelete
  12. STORT GRATTIS! Vad jag är glad för din skull :-) I dessa tider är det inte så lätt att få jobb och det betyder att du verkligen stod ut ur mängden :-)
    Massor av kramar!

    ReplyDelete
  13. Grattis!! Va skönt! Fira mer vetja, det är du värd. Kram

    ReplyDelete