Monday, April 20, 2009

Vad är rimligt att lägga på sitt boende?


Mina underbara bloggvänner (inräknat alla er som även är fysiska vänner och familj förstås) vad skulle jag gjort utan er? Tusen tack för alla fina kommentarer, peppningar och lyckönskningar. Jag vet att ni är många som är nyfikna på hur det gick på lägenhetsvisningen och jag kan säga så här mycket. Det var katatrof. Lägenheten är helt underbar och jag vill inget hellre (bostadsmässigt) än att flytta in på en gång. Jag och Erik hade god lust att bara ta med en resväska och en kasse mat på visningen och bara flytta in, men vi hejdade oss och tur var väl det eftersom det varkar som om ungefär halva Malmö vill bo i precis samma lya som vi. Suck.


Ikväll är andra visningen och efter det påbörjas väl en vad jag förutspår galen budgivning. Vi är med än så länge men det finns naturligtvis gränser för hur mycket man är beredd att lägga på ett boende. Dessvärre tror jag att många rycks med av det svindlande låga ränteläget som råder just nu men vi har försökt att vara realistiska och räkna på hur den månatliga kostnaden skulle se ut med ett lite mer normalt ränteläge. Vad säger ni, vad är ni beredda att betala för ert boende? En fjärdedel, tredjedel eller hälften av er inkomst? Mer eller mindre?


Nåja, nu är det bara att vänta, och hoppas. Snart ska ni få se bilderna oavsett hur det går. Det har varit en nervös tid men samtidigt är det ju verkligen inte hela världen om vi inte skulle få den. Det är faktiskt bara första lägenheten som vi på allvar är intresserade av och vi har knappt börjat leta. Dessutom är det ingen panik alls. Vi bor jättebra som det är och klarar oss fint tills drömboendet dyker upp. Trots detta, tack för alla hållna tummar, om ni orkar så håll dem gärna ett dygn till!


Bilderna idag har inget med lägenheten att göra utan är tagna i Mölle i norra Skåne i somras. Vad tycker ni är viktigt med ert boende? Havsutsikt? Lugn och ro? Citypuls? Tystnad? Centralt och modernt? Sekelskifte och vackra golv? Själv hade jag inte haft något emot att husera i ett av ovan visade villor, om de hade legat i stan...

6 comments:

  1. Åh Mölle by the sea... lovely! Jag åker gärna dit ofta och njuter. Synd på lägenheten! Jag hoppas ändå att ni får den. Ibland kan det vara så att det är många som tittar men inte så många som är intresserade "på riktigt" så ingenting är kört ännu :) Lycka till!!

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  2. Mölle är fantastiskt vackert, skulle mycket väl kunna tänka mig att bo där, i nästan vilket hus som helst!
    1/3 verkar rimligt, man ska leva också inte bara bo!
    Kram

    ReplyDelete
  3. Jag kan förstå att många är spekulant på den våningen! Den var ju gudomlig. Men det är bra att ha is i magen och inte låta sig ryckas med i vad som helst. Man kan behöva titta på många olika lägenheter innan man hittar den rätta.. får ni inte denna så kanske ni hittar en ännu bättre!!
    Jag tycker att man måste räkna med både det bästa och det värsta när man ska köpa bostad. Man kan ju inte bara tänka på att räntan är låg nu, trots allt kan mycket hända och betala måste man ju göra!

    Normalt sett så kan jag inte heller uppskatta det jag har, genom att tänka på att jag har det bättre än många andra. Känns lite självgott, plus att man måste ju snarare vara tacksam för det man har utan att jämföra sig med andra. Livet är ju ingen tävling.

    ReplyDelete
  4. I många år gick över 50% av min disponibla inkomst till boende, men nu är det mindre. Det blir ofta att man betalar prosentuellt mer i början då man inte kommit upp i lön så mkt etc och det är väl OK, bara den perioden inte blir längre än några år.

    Jag önskar er massor av lycka till med budgivningen, för man vet ändå aldrig... det kanske ändå inte blir lika aggressiv budgivning som ni tror.

    Kram

    ReplyDelete
  5. Oj, här händer det grejer! :) Vad spännande! Jag håller tummarna för att det går bra med budningen - om det är meningen så händer det :)

    Husen på bilderna är helt fantastiska, det cremevita med glasingång skulle jag flytta in i på stående fot :)

    Beträffande pengar att lägga på boende så är det minsta möjliga. Inser just nu i skrivande stund att jag inte lägger så stor del av inkomsten procentuellt på hyran men tyvärr går pengarna mystiskt åt iaf..?

    ReplyDelete
  6. Hej vännen!

    Lägenheten var verkligen fin. Förstar verkligen att ni vill bo där! Gillar att det är tva plan, gör att det känns lite mer "husligt".

    Vi lägger ungefär 30% av var inkmost pa boendet. Det är vad de rekommenderar som max i Frankrike och man far tex inte lana mer. Men vi har ju köpt, och betalar av pa lanet varje manad. Sa en del av pengarna kommer ju tillbaks till oss. Skulle aldrig lägga 30% om vi bara betalade ränta, eller hyra.

    Fortsätter halla tummarna tills jag vet hur det gatt med budgivningen. Och blir den inte er sa är det av en anledning!

    Stor kram!!!

    ReplyDelete