Tuesday, April 28, 2009

Nu kommer framtiden

Som ni kanske har förstått, det har blivit dags för mig att tänka på framtiden och jag har faktiskt tagit mig i kragen och sökt de tre ynka jobb som ligger ute på arbetsförmedlingen. Jag är väldigt stolt över mig själv för det är banne mig inte helt enkelt att sälja sig själv på några rader och särskilt inte i dessa tider när krisen är stor och barnkullarna små. Det första jobbet jag sökte är en treämneslärartjänst på högstadiet, ett vikariat på en termin med franska, svenska och engelska på schemat. det lät otroligt roligt. Jag är förvisso bara utbildad svensk- och fransklärare men det skulle vara en kul utmaning att undervisa även i engelska. Och tänka sig, förra veckan ringde rektorn på den första skolan och berättade att de ville ha mig på intervju. Så imorse klockan 10 blev jag grillad av rektor, fackreprsentant och två elever. Det var jag och två till som valts ut av 95 sökande och om två veckor ska jag få besked. Nu är det bara att vänta och se och vara nöjd över att jag genomfört min första arbetsintervju för ett arbete som jag har utbildning för.

Det underbara kort som min fina handledare på min praktik gav mig när jag slutade.

14 comments:

  1. Lycka till, mademoiselle!;) Tack för din dukningssupport! kram

    ReplyDelete
  2. Se där, se där... vuxenlivet kryper närmare. Usch... fick franska "flashback". Det var aldrig så kul att läsa tyckte jag. Är mer en praktisk person. Lärde mig mer på två veckor i Frankrike än jag gjorde hemma på 6 år... *suck*

    Håller tummarna!

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  3. Jobbintervju! Vad kul! Jag håller tummarna!
    Kramar mamma

    ReplyDelete
  4. Men vad roligt för dig! Och du måste ju ha lyckats med den där försäljningsdelen rätt bra ändå! Jag har ju precis gjort detsamma.. suttit där och försökt formulera mig. Sista ansökningsdag är 5 maj.

    Jag fick nästan rysningar av kortet om framtiden av någon anledning..

    Å vad bra att tänka så om nätet, det ska jag fortsätta göra så att det blir en del i det istället för att störa! Annars kanske det var kortet på griffeltavlan som gjorde det.. Det syns visserligen inte på bilden så bra att det är ett långt sugrör till en Coca cola burk som barnet har.. men det kanske är amerikanskt det, att komma på en sån idé..?!

    ReplyDelete
  5. Hur gick det? Vill du ha jobbet? Kram

    ReplyDelete
  6. Huh så läskigt! Jag håller tummarna härborta och hur det än går så tänk på hur långt du kom. Det är överjävligt att det ska va så svårt för oss frankofiler i det här landet.
    Enligt AMS behövs nästan inga fransklärare i Sverige för svenska studenter vill lära sig tyska och spanska men i Norge där skriker de efter fransklärare för där vill majoriteten av studenterna lära sig just franska. Mycket knasigt.

    Vilken ålder är du utbildad för?

    Jag har haft sjukt mycket de senaste dagarna så jag har inte hunnit svara på kommentarer och inte heller kollat min mail men ska göra det ikväll när allt lugnat ner sig.

    Stor kram

    ReplyDelete
  7. Hvor sjovt at du er lærer, det er jeg også:-)Jeg underviser i dansk og engelsk. Hvilken alder skal du undervise?
    Det bliver spændende med svaret fra jobsamtalen! 2 uger er da utroligt lang tid at vente!
    Jeg krydser fingre for dig!
    Stor kram

    ReplyDelete
  8. Åh, vilken söt bild! Skulle vilja ha den på en stor plansch att rama in hemma. Kloka ord!

    ReplyDelete
  9. Finemang ju! Jag tror du charmade dem på studs. Tydligen ska jag snart på intervju i Limhamn på en förskola där. Rick the kindergartenteacher liksom.

    ReplyDelete
  10. Vad spännande!! Bra gjort av dig att först söka jobbet och sen ga igenom grillningen. Nu haller vi tummarna att de kommer tillbaks med ett positivt besked.

    Kom precis att tänka pa att du kommer i sant fall undervisa i precis samma ämnen som min farfar gjorde. Fast jag tror att han hade tyska ocksa om jag inte minns fel.

    Spännande hur som helst!

    Och tänk att ni nästa bokade Warszawa, det hade ju varit för bra för att vara sant! Men förstar precis hur det är när man inte har nagra lediga helger. Stan ligger ju kvar, och Spa lät underbart det med.

    Stor kram Lisa

    ReplyDelete
  11. theswedishgirlsblog@hotmail.com nope, jag hade inte fått några rader från dig..:(

    Kram

    ReplyDelete
  12. Vad kul!:) Hoppas du får något av jobben. Själv har jag sett några informatörsjobb jag ska söka mest för att se hur jag ligger till...vill ju till Paris först och läsa franska...sen ska jag bli stor:)
    trevlig valborg!

    ReplyDelete