Thursday, April 23, 2009

Matrecensioner

Det har fallit sig så att jag den senaste veckan har ätit ute ett par gånger och nu måste jag bara ge lite recensioner på mina upplevelser. Första restaurangbesöket var på Restarang Möllan i torsdags. Det hela var en mycket angenämn upplevelse och jag tyckte att man fick precis vad man förväntade sig av en måltid i 150 kronorsklassen. Vi togs emot väl av personalen, vinet smakade bra, salladsbuffén och brödet likaså. Jag tog getostgratinerad färskpotatis med aubergine och gillar man liksom jag mycket getost så kan jag bara rekommendera denna.

God vegetarisk gratäng

Nästa besök avlades på Bakfickan när vi fredags var skulle lyssna på några vänner som spelade där. Redan när jag fick in surt och obehagligt vitt vin borde jag ha anat oråd, men hungrig som jag var beställde jag det enda som inte var rött kött eller panerad fisk på menyn, nämligen marulk. En fisk med vitt, gott, fast kött, eller? Vad jag fick in efter väldigt lång väntan var något som jag inte kan beskriva som annat än en seg fettklump. Jag förstår inte för mitt liv vad de hade gjort med den stackars fisken, möjligtvis tagit ur den ur frysen, micrat den och panerat den innan de la den i ugnen. Jag hade inte mycket annat val än att skicka tillbaka den.

45 minuter senare fick jag ut en ny. Precis likadan. Fast den här gången på en bädd av kall potatissallad istället för varm. När jag påpkade detta fick jag en snäsigt "Fransk potatissallad ska vara kall" till svar, varpå jag invände att det då varit fel på den första gången istället. Servitrisen lät mig veta att hon minsann inte kunde skicka ut maträtt efter maträtt för att jag inte tyckte om det. Eftersom jag inte orkade ställa till med en ännu större scen bad jag om en förlikning som innebar att jag betalade hälften av vad den kostade. Så för 80 kronor åt jag några kalla potatisar och lite burkmusslor som låg brevid. Den så kallade marulken var oätlig.

Jag och min fettklump

Varifrån kommer den här snäsigheten och oartigheten som man så ofta stöter på i restaurangbranchen i Sverige. Jag säger inte att det inte kan hända på andra ställen men här är det minsann vanligare att servitörer eller annan personal blir sura när man kommer med synpunkter och klagomål. Så mycket enklare det hade varit om de bara hade varit trevliga. Jag hade fortfarande inte tyckt det var gott men jag hade blivit nöjd och glad för att någon lyssnar på mina önskemål som konsument. Jag har jobbat flera år i serviceyrken och jag vet hur lätt det är att göra människor till viljes även om man kanske ibland tycker att klagomålen är orättvisa. Dessutom är det ju inte den som serverar man klagar på, utan på produkten och servitrisen/servitören representerar ju restaurangen och inte sig själv.

Marulk som den bör se ut

Nåja, med gott hopp gick vi till Hilton efter teatern i lördags för att ta en drink och en bit mat. De som föreslog stället försvann dock in på McDonalds på vägen dit och slöt upp när vi andra hade beställt mat. Nu äter jag ju ogärna på McDonalds men med tanke på vad som väntade hade detta kanske varit att föredra. Jag beställde in det enda vegetariska alternativet, couscousfylld minipaprika med aubergineragu på apelsinslungad sallad. Det kostade 169 kronor. Detta är vad jag fick in:

Det syns kanske inte på bilden men det är alltså tre jordgubbsstora paprikor på lite sallad. Inte an aubergine så långt ögat når. De andra trodde det var en förrätt tills jag påpekade för servitören att det fattades något.

- Ja, det är hemskt lite, jag vet...
- Menar du att detta är en huvudrätt? Var är auberginen?
Servitören hämtar en meny och läser igenom vad som ska finnas.
- Ett ögonblick så ska jag kolla med kocken.

Efter ett tag kommer han tillbaka.
- Kocken sa att auberginerna var slut.
- ???
- Vill du ha något annat?

Jag höll på att få dåndimpen. De fösökte alltså lura mig och låtsas som ingenting när alltså halva rätten fattades! Het otroligt. Men servitören var i detta fallet åtmisntone trevlig och ordnade en varm zucchinisallad med mandelolja till mig. Dessutom var alltihop gott.

Ja, inte hade jag någon vidare tur med mina middagsäventyr men så är det ju ibland. Nu vet jag i alla fall var jag inte ska äta igen!

4 comments:

  1. Nä fy fan vilka upplevelser! Den sista var ju helt underbar. Så jävla dumt att liksom bara skicka ut maträtten helt ofullständig och hoppas på det bästa. Fy fan vad dåligt...hahaha.

    ReplyDelete
  2. Nämen oj! Då vet jag var vi inte ska gå och äta nästa gång det blir att åka till Malmö med jobbet. Jag har ju lite dåliga risottoupplevelser därifrån om du minns.. eller, restaurangerna kunde ju inte gärna veta om att jag skulle få samma mat på två ställen, men risotton var väldigt torftig på båda ställena. Som om man inte vore lika hungrig om man äter vegetariskt. Tycker ofta att det vegetariska alternativet ofta ser ut som en förrätt.. För övrigt var vi och åt i Malmö på...hm.. en restaurang med franskklingande namn i närheten av järnvägsstationen, kan ha hetat något med Café? Och sedan åt vi på den där båten mitt emot högskolan liksom . Hm.. tänk om jag skulle kunna lära mig att komma ihåg namn bättre??
    Luriga personal som du råkade ut för, det måste jag säga..

    Nu har vi fått riktigt vårväder! Så nu bär det ut i solen i vårjacka minsann!!

    ReplyDelete
  3. Hurra för dig som faktiskt "vågade", dvs gjorde helt rätt och sa till. Själv är jag ofta feg, vill inte vara besvärlig, lite rädd att de ska spotta i min mat sen eller nåt...

    Jag har också varit med om att en huvudingrediens saknades men eftersom jag inte hade menyn kvar så trodde jag att jag hade läst fel eller kom ihåg fel. Så fräckt att inte erkänna att de ändrar upplägget!

    Och varför, varför kan personalen inte - som du skriver - vara trevliga ändå? De borde ju dessutom vilja ha konstruktiv kritik?

    :) Men lite hungrig blev jag ändå...

    ReplyDelete
  4. Åh vad jag blir inspirerad av att läsa ditt inlägg! Vad du är modig! Jag ska verkligen tänka på dig OCH Gordon Ramsey nästa gng jag råkar ut för ngt liknande. Har råkat ut för liknande saker förr men varit ALLTFÖR SNÄLL o inte sagt ngnting och helt enkelt inte ätit upp :-/
    Vilken otur du hade som råkade ut för det på raken! Men den där pajen som du åt allra först med getost ser riktigt god ut! Mums, mums :-)

    stor kram!

    ReplyDelete