Thursday, April 2, 2009

April, april

Ja, naturligtvis, som ni redan gissat, var mitt inlägg igår ett, mer eller mindre lyckat, försök till aprilskämt. Jag tyckte själv att det var fantastiskt roligt, men visst är det just ofta så? Det roliga ligger i att luska ut ett skämt som är tillräckligt verkligt för att kunna vara sant, men tillräckligt overkligt för att det ska bli ett kul skämt. Dessutom ska helst den lurade inte bli för arg eller ledsen, eller för den delen så glad att det blir jobbigt att spräcka bubblan.

På radion igår debatterades aprilskämtets osäkra beständighet i dagens mediasamhälle. En del tyckte att det var ett utdött fenomen som inte skulle klara trycket av att man på ett snabbt klick på till exempel knuff.se redan på morgonen kan få nyhetens sanningshalt bekräftad eller dementerad, andra trodde att denna problematik skulle mana till mer finurlighet och uppfinningsrikedom i framtiden.

Det roligaste jag hörde igår, förutom historien om Hamad bin Khalifa och Bengt Madsens flakmoppe på Robert Lauls blogg, var min femåriga systerdotters inträde i aprilskämtsvärlden. Morgonen började med att hon påhejad av sin pappa, lurade mamman att det fanns en vit kanin i trädgården. Detta initiativ utlöste en rad aprilskämt hos familjen på morgonen. Femåringen var stormförtjust och bad ivirgt föräldrarna att lura henne.

Lilla: - Lura mig, lura mig!
Pappan (sitter och läser tidningen) - Ah, titta, farfar i tidningen!
Lilla: - Va, jag får se, jag får se! (Springer bort och tittar i tidningen) - Var då, var då?
Pappan: April, april!

Lilla blir ledsen och besviken över att farfar inte var i tidningen trots att hon sekunden innan bad om att bli lurad. Det roliga var att detta upprepade sig gång på gång. Hur många gånger hon än bad, och hur många gånger de än lurade henne, så trodde hon på det. Å oskyldigt sött, men så fantastiskt tacksamt!

Själv lyckades jag lura min sambo, inte en, utan två gånger igår. Första gången med historien som även ni fick er serverade (fast utan golfresorna och nätdejtingen), som han svalde med hull och hår. Senare på kvällen lät jag honom dra ur mig en ganska pinsam historia om att jag hade haft en affär med en ganska känd fotbollsspelare. Tycka vad man vill om aprilskämt men det är ju ändå något speciellt med att luras utan att någon blir arg, åtminstone en gång om året.

4 comments:

  1. Humor på hög nivå här o så missade jag det! Typiskt. :)

    ReplyDelete
  2. Ha, ha - vad kul att sambon blev lurad! Jag blev inte lurad faktiskt... inte vad jag vet i alla fall :)

    Den där lilla tösen - så gulligt!

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  3. Inget lurendrejeri här. Däremot sades det att vi skulle få tårta igår på jobbet, och sägs sådant den 1 april har man ju anledning till att vara skeptisk.. men det blev tårta! Mums!

    men man kan nog hitta, eller snickra om man har den läggningen, en tallrikshylla som inte behöver vara gullig. Jag hade allra helst velat ha en alldeles rak hylla, men nu, målad, klar och uppsatt så känns gavlarna på tallrikshyllan inte så krusidulliga. Och så kan man ju strama till den genom att tex ha mer moderna tallrikar i den..?

    Jajamen, se nu till att det kommer lite ordentliga affärer hit va? ;-)

    ReplyDelete
  4. Ah nej, jag missade ju skämtet!! Typiskt!!

    För oss blev det inga "poisson d'avril" i ar, inte vad jag vet i alla fall ;)

    Kram Lisa

    ReplyDelete