Thursday, March 19, 2009

Har ni varit i Ystad?


Om inte, staden är värd ett besök, och allra helst nu när de första solstrålarna letar sig ner på den kullerstensbelagda gågatan. Vill ni veta varför?


Helsa på kafé ligger inne på handelsgården Per Helsa, i de gamla kvarteren mitt i centrala Ystad. För 80 svenska kronor kan man inta en varierande vegetarisk buffé inklusive dessert och kaffe i bedårande små tantkoppar.


Idag serverades honungsdoftande palsternackssoppa, salladsbuffé och pannkaka med vinbärsyoughurt och mynta. Behöver jag säga att det var utsökt?


Inredningen är härligt bohemsikt med stolar och bord i allsköns stilar. Hela innergården är ett kreativt centrum där olika designers och hantverkare håller till i verkstäder och butiker. Därav Fornasettitapeten kanske? Både kafé och kultur är väl värt ett besök.



Jag inser att det kommer att bli ett inlägg dedikerat till godsaker men, det måste sägas, Ystad vet hur det ska smaka. På Café Slurken, mitt på gågatan, hittar man dessa gigantiska chokladindränkta kanelsnäckor som är to die for. Inte ett besök i söder utan att ha ätit åtminstone en sådan här middagssnäcka.



Skulle du vilja ta med dig något hem? Gå då till Chokladbiten på Stora Östergatan 10 och njut av deras gedigna sortiment av chokladbitar, tryfflar, flarn, block, praliner, pulver och mycket, mycket mer. En lisa för en chokladfrälst själ.



Skulle man sen vara inne på lite typiskt turistande så finns det en drös Wallanderrelaterade upplevelser och rundturer. På Fridolsf konditori, Kurts hak, kan man till exempel bli serverad en Wallanderbakelse.

Behöver ni fler anledningar?


Om inte annat så föddes den här lilla tjejen i Ystad för cirka 27 år sedan!

4 comments:

  1. Ahhh vad härligt inlägg!! Tjoho - jag vill till Ystad :) Jag vill gå i dina spår och smaka det du smakat *ler* Har ju faktiskt en väninna som bor strax utanför Ystad och en mormor i Trelleborg... det borde resultera i en tripp till Ystad tycker jag.

    Älskar din blogg förresten! Prenumererar sedan ett tag, är det ok om jag länkar?

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  2. Blir helt klart en tur till Ystad!
    Kram

    ReplyDelete
  3. Även du är så go att man vill äta upp dig. Jag blir riktigt sugen på att besöka Ystad. Ska vi åka dit någon gång du och jag?
    /Zebran

    ReplyDelete
  4. vad gott allt ser ut att vara! Älskar vegetariska bufféer! O nu förstår jag varför du gillar den där kanelsnäckan! den ser ju himmelskt god ut! Nästan så att jag skulle kunna åka ända ner till Ystad bara för att äta en sån! Eller flera ;-)

    ReplyDelete