Sunday, February 22, 2009

Moster på heltid

Häromdagen tog jag trots allt en sportlovsdag och tillbringade hela dagen med min söta systerdotter, en fin Sara och hennes gulliga systerson.

Det är andra försöket vi gör med att para ihop dessa två ofantligt roliga ungar och igår sa det klick! Här leker vi på Sagolekplatsen vid Stadsbiblioteket.

Jag och ett litet troll i det snötäckta Malmö


Efter en lång fika på ett kafé där vi käkade scones och alla kakor som de små pekade på blev det Mumintrollen - farlig midsommarbio.


Filmen var väl lite sisådär tyckte jag. Många filmer för barn fungerar ju också för vuxna, som till exempel min favorit, japanska Min granne Totoro. Jag gillar Totoro så mycket att E inför julen besvärade sig med att skicka efter en gosedjurstotoro från Japan. Jag blev lycklig som ett barn på julafton (i dubbel bemärkelse) när jag fick denna. Men Muminfilmen var nog enligt mig i alla fall för barn och för barn endast.


Efter fikan var blygheten som bortblåst och lilltjejen tog lillkillen i handen och sa "Det här är min man. Mannen är mindre och frun större. Det är lite konstigt. Det brukar vara tvärtom". Hon fyller 5 och han fyller 4 och med det uttalandet har vi väl då än en gång befäst det moderna samhällets genusuppdelning.


Sara blev måltavla för mer än en snöboll kan man lugnt säga och promenaden genom parken som brukar ta max tio minuter gick igår på en halvtimme. Vi är helt enkelt inte så vana vid tidsplaneringar där barn ingår.

"Skitmoster" skrek denna lilla busungen och sprang och gömde sig bakom ett träd. Det är tacken efter en heldag med bio, fika och lek inklusive en halvtimmes provande av alla mina skor på morgonen. Hennes största intresse här i livet är handväskor och klackskor och varje gång hon är på besök ska alla, och jag menar alla skor fram...I vilket fall så var det en otroligt mysig dag!

Bilder: Privata (får ej användas utan min tillåtelse)

4 comments:

  1. Gullisar!
    Vi ska snart åka skridsko igen, om du vill följa med då?

    ReplyDelete
  2. Fina bilder, ser jättemysigt ut och det låter inte som du är någon skitmoster alls - utan hade ordnat en toppendag för dem.

    Tack för alla fina ord och lyckönskningar! Det var nog därför det gick så bra. :)

    ReplyDelete
  3. Ni verkar ha haft en dag full av action :-)
    Totoro-gosedjuret var verkligen supersöt, förstår att du blev glad när du fick det!

    ReplyDelete
  4. Förresten, på tal om att killar/pojkvännen har åsikter/önskemål om ens utseende som man bryr sig om så fick jag höra att jag skulle passa i en röd mössa... och har funderat lite på det. Din i detta inlägget är ju bedårande (på dig iaf). Så jag undrar om du vet om och var man kan hitta en sådan? :)

    Och... det var roligt att jag kunde glädje dig angående Robin. Så som du ser ut här i bloggen är ni absolut lika! :)

    ReplyDelete