Sunday, February 22, 2009

FIsk eller inte fisk - det är frågan


Jag har varit lite i valet och kvalet om jag ska sluta äta fisk eller inte. Det är ju så svårt att veta vad som är okej, exakt vilken fisk, fiskad var och hur och så vidare. Men nu har WWF hjälpt oss vanliga dödliga på ett praktiskt och enkelt sätt genom att ta fram en snabbguide som man kan förvara i plånboken.

Så här skriver WWF på sin hemsida:

Fiskarter vars bestånd minskar drastiskt, som t ex torsken och den blåfenade tonfisken, är inte bara ett problem när det gäller människans önskan om att få fisk på matbordet. Det innebär också ett omfattande ekologiskt hot. Om en art minskar kraftigt är det stor risk att det finstämda ekologiska samspelet mellan olika arter rubbas. I värsta fall kan detta leda till att hela ekosystem kollapsar.


Som ett led i Världsnaturfonden WWFs europeiska arbete för ett uthålligt fiske vill vi främja ett fiske baserat på bärkraften hos varje art. Därför har WWF tagit fram en konsumentguide för miljövänligare köp av fisk- och skaldjursprodukter. Syftet med guiden är alltså att ge konsumenter en bättre möjlighet att välja fiskarter från livskraftiga bestånd samt att undvika att köpa arter som idag är överfiskade.

Läs mer om uthålligt fiske och miljömärkning här.

Ladda ner guiden själv i fickformat eller fullformat här.

4 comments:

  1. vi äter nästan bara fisk vi tagit upp själva, harr, röding osv :)

    ReplyDelete
  2. Du imponerar mig alltid! Jag lär mig massor här och du far mig att tänka annorlunda. Tack för det! :)

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  3. Säger som Lisa. Din kunskap o framförallt engagemang imponerar.
    Har heller inte särskilt bra koll men köper aldrig torsk iaf. Går lika bra hok eller allaska pollock.

    Kram Mia

    ReplyDelete
  4. Åh så smart, den har jag printat ut nu! Äter mest lax när det kommer till fisk, men nu behöver man ju inte omedvetet göra ett dåligt val. Tack för hjälpen :)

    ReplyDelete