Thursday, February 26, 2009

En korg full ekologiskt

När jag idag gick och handlade på min favoritmataffär Malmborgs Caroli City som har ett fantastiskt utbud, bestämde jag mig att för en gångs skull handla varendaste liten vara ekologiskt och se vad det gick lös på. Jag tittade inte en enda gång på prislapparna utan tog bara det ekologiska alternativet. Jag brukar alltid kolla och välja de ekologiska varor där priset fortfarande är rimligt men så tänkte jag att ibland kan man faktsikt unna sig att köpa precis allt grönt. Jag snålade istället lite på onödigheter och köpte bara det jag verkligen ville ha/behövde. Det enda som inte fanns ekologiskt var mozzarellaost, vanlig ost och naturgodis. notan hamnade på 667.-

Kanske inte något man gör varje dag men då och då kan man unna sig det tycker jag. Det enda som var riktigt tråkigt var att tomaterna var mögliga när jag kom hem. Det är ju så störigt att man inte kan se dem och jag fattar inte varför allt ekologiskt måste vara så jädrans välförpackat och inplastat. Men det mesta var fint och det smakar alltid gott med miljövänligare alternativ!

6 comments:

  1. Jäklar vilken nota! Men det kändes väl skönt också som du skrev och man kan ju gott göra så någon gång ibland! Men i dessa dyra dagar kan man nästan förstå varför folk köper två cheeseburgare för 19 kr istället för gurka när den kostar 60 kr/kilot. Galet.
    Synd med tomaterna. Idag har vi ätit hoki! Det är väl bra va :-)
    Puss på dig min fina fina

    ReplyDelete
  2. Tack! =) Trodde faktiskt aldrig att jag skulle få napp så snabbt i dessa tråkiga konjukturtider, så är himla glad (och förvånad)!

    Ja riktigt skönt att katten mår bättre, jag själv är inte lika pigg än, operation nästa vecka och de ska då ta prover på mitt käkben. Kan bli både bra och dåligt men jag hoppas på det bästa. Men jag funderar mycket över det och det är ganska jobbigt i sig.

    Din mat såg mumsig ut! Ha en skön torsdagskväll! :)

    ReplyDelete
  3. Jag håller med! :)

    Försöker handla allt som räcker lite längre och kan vara värt ytterligare några kronor ekologiskt - men sådan jag handlar flera gånger i veckan innebär så mycket extra pengar i längden.

    Vad gäller förpackningarna har jag också tänkt på det, men kan det ha något att göra med att de inte är besprutade och därför skyddas av plast? Men plastförpackningar känns inte miljövänligt heller...

    Hurra för dig ändå som gjorde en bra insats! :)

    ReplyDelete
  4. Jag och sambon hittade en gård i närheten av där vi bor som har lite gårdsförsäljning. Dyyyrt och faktum är att både ägg o morötter inte smakade så som förväntat.
    Men annars försöker jag att köpa ekologiskt & fairtrade när jag kan.

    Hehehe, om jag sträcker på huvudet så kan jag se DD just nu ;)

    Har ni möjligen handduken jag visade på bilden? Ångrar att jag bara köpte en.

    Jo, toaletten var anpassad. Vi är de första privatpersoner som bor i l-heten.

    Skön helg!

    ReplyDelete
  5. Vilken härlig helg du har framför dig!! Är E hemma nu förresten?

    Tänkte pa det här med ekologiska produkter förpackade... är det verkligen sa himla miljövänligt? Men allt i plast... Hmm, du har säkert svaret!

    Visst vet jag att du ska blir svensk lärare (och fransk, eller??) och därför blir jag ännu gladare när just du gilar att läsa min blogg! Skriver ju pa ett vardagligt sätt men vill ju att det ska vara välskrivet i alla fall.

    Njut av helgen nu!

    Stor kram Lisa

    PS Warszawa uppdatering kommer under helgen!

    ReplyDelete
  6. vad bra att du är medveten och satsar på att handla ekologiskt! tråkigt bara att tomaterna var mögliga! du borde få byta, kan tänka mig att de var dyra!
    Jag har precis läst klart "Äkta vara" så snart kommer en recension upp..och jag har blivit ÄNNU mer medveten om mina matinköp...
    kram!

    ReplyDelete