Sunday, January 25, 2009

Sweet Sunday

Denna härliga söndag började med en supergod hemmabrunch för mig och Erik. Vi dukade upp med äggröra och vegetariska bacon (!) Ja, jag blev fantastiskt glad när jag hittade veggiebacon på ICA och gick loss på allt med bacon, ägg och bacon, pizza med bacon, pyttipanna med bacon och så vidare. De smakar förvisso inte som riktiga, åtminstone inte som jag minns det men de är mycket nyttigare, fulla av protein och riktigt smaskiga om man gillar baconsmak. Man har försökt att få dem att se naturtrogna ut genom att färga en del vit som vore det fett men som Erik uttrycker det; det ser mer ut som en stor Banana skid...

Nåja förutom detta fanns mackor, ost, gurka, kaffe och smaskig smoothie gjord på blåbär, hallon, vaniljyoghurt, banan och apelsin. Mums!


Sedan började vi med stora vårstädningen. Ja, jag vet att det är lite tidigt för att kalla det vårstädning men som ni vet längtar jag så förtvivlat att jag valde att kalla det vårstädning. Vi har putsat fönster och bankat mattor, dammsugat, dammat, skrubbat, skurat, städat ugnen och torkat köksluckor, polerat bordet och diskat ljusstakar.

Jag bäddade rent med rosablommiga lakan och fluffiga kuddar för ännu mer vårkänsla i sovrummet.

Ja, som ni förstår blev det riktig storstärning. Nu har vi sjunkit ner i soffan, jag för lite bloggande och Erik för lite Fifa 09 innan det är dags att garnera min goda jordnötschokladkaka och påbörja middagen inför anländandet av kvällens gäster.

En ny favorit

Recept från Cecilias fikastunder
Sätt ugnen på 200 grader

200 gram smält smör
4 ägg
3 dl socker
1 dl sirap

Vispa samman i en skål och häll sedan följande ingredienser i en annan:

3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3msk kakao

Häll över de torra ingredienserna i äggsmeten. Hacka sedan 2 dl saltade jordnötter och blanda ner. Häll i smörad och bröad form, 25 cm i diamater med löstagbar kant och grädda i 25 minuter. När du provar med sticka ska den vara kladdig i mitten. Låt svalna.

Smält sedan 200 gram mörk blockchoklad och blanda samman med en halv dl ovispat vispgrädde till en slät smet som du sedan brer över kakan då denna är sval. Strö en dl slatade jordnötter över och sätt sedan i kylen så den svalnar. Jag lovar att den är urgod!

10 comments:

  1. vad lyxigt med hemmabrunch :o) Det bode man ha oftare!

    Den där tårtan ser jättegod ut! Jordnötter + choklad är en oslagbar kombination.

    Svar:håller helt med dig! Synd bara att det är så få som reagerar nuföretiden...

    ha en fortsatt underbar söndag!
    kram!

    ReplyDelete
  2. Vilken mysig dag med mycket gott! Ha det bra och hör av dig inför resan! Kram

    ReplyDelete
  3. Jag vill också vara med på din dag! Hade verkligen behövt en storstädning här med...men det finns verkligen ingen tid. Vet inte hur vi ska göra. :-) Nu åker jag till mamma snart. Blir en halvtuff vecka men med mycket spännande grejer också. Puss på dig så hörs vi!

    ReplyDelete
  4. Vad duktiga ni varit idag med storstädning!! Och brunchen såg underbart god ut. Vegetarisk bacon var nånting helt nytt för mig! Det låter ju lite fel liksom, för bacon och så mkt kött som kött kan bli ;)

    ReplyDelete
  5. Vilken härligt lyxig brunch! Själv fick jag ställa klockan och snabbt stoppa i mig en macka (medan sambon sov) innan jag kilade iväg till bion.

    Har precis postat ett nytt inlägg med blommiga kuddar, men såg att du hade några riktigt fina på bilden här, vart har du köpt dom?

    Vi kom en bit på väg i golv- och köksvalet, men det är långt ifrån färdigt. Som tur är är det "bara" köket som ska fixas, men det räcker. Lär bli "brötigt" nog när vi sätter igång, och jag som gillar ordning och reda... ingen vårstädning för mig på ett tag ;)

    Kram /Frida

    ReplyDelete
  6. Wow, vilka läckerheter! Tårtan hade du gärna fått bjuda mig på :-P

    ReplyDelete
  7. Duktiga ni var igår:) Och fint blev det....kom gärna och fixa i vårt sovrum om du vill:)

    Hoppas din vecka börjar lika bra som den förra slutade.

    Nu ska jag försöka ta tag i mig själv å sätta mig på tåget till huvudstaden:)

    Kramar

    ReplyDelete
  8. Vet förresten inte hur det är med tillverkning av polyester etc.....verkar vettigt så som du tänker...men sen vet man ju inte....så mycket underliga saker som man inte tänker på och framförallt inte vet något om....

    kram igen:)

    ReplyDelete
  9. Ojojoj vilken smaskig tårta!

    Ni har det såå mysigt hemma hos er! Städa är visserligen inte roligt men det är en skön känsla när det är klart.

    Kan man träna klassisk balett?? Nej vad häftigt!

    Kram Mia

    ReplyDelete
  10. Gud vilken mysig dag. Kakan ser fantastisk ut. kram Linda

    ReplyDelete