Tuesday, January 20, 2009

Paris 2001 - Det praktiska

Innan den rafflande fortsättningen kommer här ett långt inlägg om det praktiska inför en sådan resa som jag gjorde. Det är förmodligen bara intressant att läsa om du är i startgroparna för att åka utomlands själv. Även detta på beställning:

När det så begav sig reste jag med arrangörerna EEC men de verkar sedemera ha delats upp i två olika språkreseorganisationer som hette Avista och Språkpunkten. Den sistnämnda verkar vara den som motsvarar EEC bäst. När jag åkte kostade 16 veckor 8900 men jag såg på deras hemsida nu att lika många veckor i Paris nu kostar runt 26 000. Herregud! Menhur som helst skulle jag inte i första hand rekommendera att åka med en organisation. Jag menar när jag åkte så kostade det ju inte så mycket extra att åka genom dem för då ingick allt utom resan och boende men själva kursen är ju inte så dyr i sig och det allra bästa vore nog att åka ner och bo på vandrarhem ett tag samtidigt som man letar boende. Du vill helst bo inne i Paris och inte i någon förort eftersom du då måste ta pendeltågen RER som inte går lika ofta och sent som Metron. Dessutom har du nattbussar inne i Paris som faktiskt går att åka med men jag skulle inte frivilligt sätta mig på en nattbuss ut till en förort.

Så var hittar man då boende? Ja, jag kan ju inte påstå mig vara så uppdaterad men på min tid letade man i bostadsannonserna i en tidning som gick att köpa i vaje kiosk där väldigt många annonserade ut andrahanskontrakt. Jag kommer dessvärre inte ihåg vad tidningen hette men den är säkert inte svårt att hitta. I den annonseras dessutom arbeten ut och det var så jag hittade mitt första jobb som servitris. Men tillbaka till bostad. Ett annat tips är att gå till svenska och amerikanska kyrkan som båda brukar har bostadsannonsering på anslagstavlorna. Där annonserar många skandinaver och engelsktalande så om man inte pratar franska när man kommer kan det vara betryggande.

Dock finns det en sak som man måste ta i beaktande när man ska hyra lägenhet i Paris. Du har inte råd att bo själv om du inte är extremt välbärgad. För en studio eller en tvåa i centrala Paris fick jag mellan 2001 och 2003 betala mellan 650 och 900€. Jag bodde visserligen i 3e och 4e arrondissemangen vilket inte är ett måste men jag tror inte man kommer undan så mycket billigare ändå och det är värt att betala lite för att få bo i ett bra område. Jag antar att priserna dessutom stigit rejält också. Men är man ett par stycken som delar på en lya så brukar det inte vara några problem. Man kan annonsera efter rumskamrater i kyrkorna också om man inte redan ska åka tillsammans med någon eller hittar någon på något internetforum, vilket är en bra idé.

När det gäller jobb fann jag det aldrig svårt att hitta så länge man inte hade högre ambitioner än att jobba på restaurang eller i butik. Du kan till och med få jobb utan att till en börkan prata franska på vissa turisttäta restauranger eller i någon av souvenirbutikerna runt Notre Dame till exempel.

Om man vill gå i skolan är det bara att anmäla sig till en franskkursSorbonne. Den kurs som jag gick verkar kosta 1550€ för en termin som börjar i februari och slutar i maj. Det finns grupper från nybörjare till avancerad och vilken du hamnar i är beroende av ett diagnostiskt test som utförs när du är på plats.

En varnig borde utfärdas här också. På kursen för utlänningar kommer det att finnas massor av svenskar. Det är extremt svårt att inte dras till dem, allra helst om man är lite ung och osäker vilket jag var när jag först kom. Detta resulterade i att jag i princip inte pratade någon franska de första tre månaderna. Att jag dessutom bodde på ett studenthem gjorde inte saken bättre, där kan ju alla engelska! Nej bosätt dig inne i stan, och gå ut mycket. Fransmän är ute mycket mer än vad vi svenskar är och äter middag eller tar ett glas i någon bar. När jag väl flyttade in till stan dröjde det inte länge tills jag och mina lägenhetskompisar hade blivit vänner med diverse grannar som man träffar i trapphuset, i närbutiken eller på kvartersbaren. Man måste ha en kvartersbar, dit kommer samma människor varje kväll och snart har man pratat med de flesta. Det gäller att vara öppen och vilja och våga prata. Men bli inte ledsen om ingen vill prata till en början. De flesta har inte tålamod att vänta om du stapplar dig fram på nästan obegriplig franska men så fort man börjar lära sig är det inga problem.

Hur lär man sig då? Ta gärna en språkkurs om du inte kan någon franska alls, men bara en! Man kan antingen välja att gå dagtid och ta studemedel men jag skulle faktiskt rekommendera att ta en kvällkurs och istället hitta ett jobb som man kan ha samtidigt om man redan kan lite franska. Pratar du redan en del så strunta i skolan och åk ner och jobba direkt men inte som au pair i mitt tycke. Jag har inte själv varit au pair men jag kände en del tjejer som var det nere i Paris och de hade det inte alltid särskilt kul. Man har inte så mycket frihet och kan aldrig ha folk hemma, men å andra sidan får man prata mycket franska. Två sidor av saken som vanligt.

Jag hoppas att mina tips har varit till någon hjälp för någon i alla fall. Då får jag fortsätta på krönikan snart.

3 comments:

  1. Kul läsnig igen:)
    Kan det ha varit PAP som du läste för bostadsannonser? Finns även pa nätet, pap.fr

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  2. Hej igen och tack för ett underbart inlägg! (Men du kanske har rätt - det är nog bara vi som funderar på att åka som tycker att det är ytterst intressant att ta del av andras erfarenheter..!) Jag har ju redan innan funderat lite på hur jag vill göra med kurs, boende och så och det roliga är att du bekräftar nästan allt som jag innan tyckte verkade bäst - som att inte åka genom en organisation mm. En kvartersbar låter väldigt trevligt!

    Men hur hittade du franska vänner i din egen ålder? Var det på jobbet då kanske?

    En liten detalj som dock inte stämmer - jag har åkt nattbuss från Paris till förorten och jag måste säga att det inte kunde ha varit lugnare och säkrare. Det var en såndär stor buss med sköna säten, en chaufför och en till person som prickar av var man ska av så att det inte går av fler där och t.ex. följer efter en hem. Dessutom sov typ alla.. Men vem vet, det är säkert olika bussar och personer på olika linjer!

    Nu väntar jag med spänning på nästa avsnitt :)

    ReplyDelete
  3. Alexandra: Det är ju super om du har en annan erfarenhet av nattbussen än jag. Jag kan ju bara skriva det jag har upplevt! Jag ska försöka svara på resten av frågorna också!

    ReplyDelete