Monday, January 26, 2009

Paris 2001 - del 5 Första egna lyan

Men tiden gick och snart stundade julen och det var dags att ta sig hem. Alla hade vi haft en fantastiskt tid men för de flesta var det dags att återvända hem till det verklige livet. Det var dock två av oss som kommit på andra tankar. Egentligen hade jag och Anne inte mycket gemensamt men vi var ju alla olika och när väskor packades och längtan efter att bo kvar i denna stad som aldrig känts så levande som då var det med lättade hjärtan vi fann en likasinnad i varandra.


Efter ett otaligt letande och oändliga telefonsamtal då vi på stapplande franska försökte finna en motivering till varför just vi skulle få den där lägenheten fick vi äntligen napp. En svenskfödd ensamstående fransman som inte kunde ett dugg svenska hade en liten tvåa i närheten av Place des Vosges, med andra ord drömläge i fantastiska le Marais och fulla av framtidstro reste vi hem över julen och kunde njuta av den för vi visste att det Sverige som vi tyckte var så grått och trist inte behövde vara vårt just nu.


Den fjärde januari åkte jag tillbaka för att skriva kontrakt. Lägenheten var fantastisk i franska andrahandskontraktiska mått mätt. När man kom in i trapphuset möttes man av en otroligt bred trappa som snirklade sig upp och längst upp hängde en gigantisk takkrona. Vår lägenhet låg allra högst upp på vindsvåningen och för att komma dit fick man sista biten klättra upp för en smal stege. In kom jag denna kalla januaridag i ett stort rum som inhyste kokvrå, ett stort klaffbord, en fåtölj med litet bord och en rustik byrå. I nästa rum fanns en dubbelsäng och en fin byrå med en liten byrå och en öppning utan dörr in till det vita relativt nyrenoverade badrummet i gammal stil där man kunde sitta i badkaret och ändå ha utsikt över hustaken. Toaletten fanns alltså separat i ett annat litet rum såsom det ofta är i Frankrike.Väggarna var putsade och vitmålade och det var snedtak och mörka bjälkar framtagna.


Sen till det allra bästa. Precis utanför fönstret fanns en liten avsats som gjorde att man kunde klättra ut och vidare upp på taket. Därifrån kunde jag se ut över hela Paris, takåsarna, Eiffeltornet, livet, lyckan och drömen förkroppsligad i denna stad. Mina drömmars stad. Inget kunde såra och skada mig, jag var odödlig och orädd. Det var detta jag hade längtat efter. Det var detta som var meningen med mitt liv. Om det bara inte hade varit så förtvivlat kallt...

Bilder: Flickr

5 comments:

  1. Åh vilken härlig lägenhet! Precis sån där som man önskar att man kunde bo i, i Paris! (Förutom kylan då, som du sa..!) Det krävs nog lite tur ibland! Den där avsatsen från fönstret lät dock en aningen farlig..

    ReplyDelete
  2. Alexandra: Nejdå, det var inte så farligt på den där avsatsen, den var rätt stor och man behövde inte vara särskilt graciös för att klara av att klättra ut genom fönstret och upp på taket som var relativt platt. Men det är klart, lite farligt var det väl, allra helst när man druckit lite vin men man måste ju leva lite farligt ibland ;)

    Kul att du fortfarande gillar mina inlägg, jag vet inte men det kanske börjar räcka nu? Jag har u massor att skriva om till men vet inte hur kul det blir att läsa nått mer...Vi får se!

    ReplyDelete
  3. Ok, då kanske den var mindre farlig än vad det lät som!

    För min skull får du skriva hur mycket du vill om Paris - jag läser mer än gärna!! =) Men det är klart, om jag är den enda som tycker det är roligt och om du inte orkar skriva så mycket mer så förstår jag dig!

    Något som jag tycker är intressant är också om det finns något man bör tänka på när man söker arbete i Frankrike, om det finns stora skillnader mellan hur folk "beter" sig på en fransk arbetsplats jämförande med en svensk mm! Och kanske det praktiska - måste man betala skatt om man tjänar lite, kan de betala till ett svenskt kontonummer mm.

    ReplyDelete
  4. Låter verkligen som värsta drömlägenheten!!

    ReplyDelete
  5. Alexandra: Förlåt att jag inte svarat, har haft lite fullt upp i fjällen! jag skriver jättegärna mer om paris och ska försöka svara på alla dina frågor men det kan ta lite tid för jag har lite många bollar i luften just nu. Har jag bara en läsare som tycker att det är roligt räcker det gott och väl! fortsättning följer :) Kram Emelie

    ReplyDelete