Friday, January 23, 2009

Paris 2001 - del 4 Skolan

Vi gick i skolan två timmar om dagen vilket inte låter mycket för världen och det var det inte heller men vi hade i alla fall en trave läxor varje dag att bita tag i på eftermiddagarna. Två gånger i veckan hade vi dessutom storföreläsningar där vi lärde oss om det franska samhället, dess kultur, historia och konst. Allt var otroligt spännande om än svårt att följa med på emellanåt.

Skolvägen genom Jardin du Luxembourg

Ska vi sedan tala om vår skolväg? Här hemma är det mest storslagna jag cyklar förbi på väg till universitetet Konsum vid Folkets park (nästan). I Paris tog vi RER-en till Jardin de Luxembourg och gick igenom denna storslagna slottsträdgård innan vi kom vidare på den lilla pittoreska Rue de fleuris och slutligen kom upp på Boulevard de Raspail. Man kan ha sämre omgivning på sin skolväg.

I slutet av terminen fick vi slutligen testa våra nyförvärvade kunskaper och det pluggades flitigt i den lilla foajén inför de fyra delproven som bestod av ordkunskap, grammatik, uppsats och muntligt prov.

Allt gick vägen och väl, till och med muntan inför vilken vår lärarinna tipsade oss om att dricka ett par glas rött för att få schack på nerverna. Vi var inte sena att följa hennes råd och det var fyra fnissiga tjejer som lämnade lunchrestaurangen för examination. Efter den gången har jag haft det som tradition att ta ett glas vin inför liknande uppgifter och det fungerar faktiskt utmärkt! Undantaget vore väl om man ska prestera direkt på morgonen, ingen vill väl dricka vin klockan 7 på morgonen! Men annars är ett glas precis lagom för att lugna nervositeten utan att bli synligt påverkad. Detta lilla franska tips får avsluta dagens läsning om mitt första halvår i Paris.

Jag utanför grinden till foajén med vår huskatt Romeo

Bilder: privata, current

4 comments:

  1. Men vilket underbart tips det där om rödvinet! Fast då måste man ju förstås inte vara längre bort än att det är cykel eller gångavstånd.. Kan tro att det skulle funka på mig i alla fall!

    ReplyDelete
  2. Vad underbart det later! Jag skulle oxa behöver lite undervisning i fransk kultur och sa där! :)

    Du anar inte hur glad jag blir att du gillar min llla följetong. Jag tyckte desutom att det var underbart att skriva ner det, och leta bilder. Det väcker sa mycket minnen, eller hur?

    jag har sett att de Mia och Maja oxa skrivit men har fatt bestämma att jag ska läsa dom ordentligt pa semestern. För det ska jag nämligen göra i helgen, aka pa semester till Mexico :)

    Ha en underbar helg!!

    Stor kram Lisa

    ReplyDelete
  3. jag blir så sugen att åka och bo utomlands! Frankrike hade inte alls varit fel! Jättekul att läsa dina inlägg om din tid där :o)Kram!

    ReplyDelete
  4. NU har jag tagit mig tid och läst alla dina små storys. Härlig läsning :) Kanske skulle jag försöka skriva något liknande om Japan där jag bodde en sommar. Det var väldigt annorlunda. Bodde i Strasbourg också(och i tyskland också för den delen) en sommar, men har nog inget spännande att berätta om de somrarna...

    ReplyDelete