Saturday, January 17, 2009

Mitt kök - ett 1800-talskafé i Paris

Jag var iväg på Sopstationen häromdagen och kollade efter köksstolar. Om man är på plats redan när de öppnar och denna en av Malmös största second handaffärer nyss har fått in nytt, kan man hitta riktigt fina fynd. Denna gången hade jag tur och hittade dessa finfina stolar:


Ni som följt bloggen lite längre kanske har snappat upp att Michael Thonet är en av mina stora favoriter i formgivningsvärlden. Visst är mina nya kaféstolar ganska lika Thonets klassiska chair no 14 från 1859?
Michael Thonet som föddes 1796 och dog 1871 var en tysk-österisk möbeltillverkare som var pionjär inom den design som innebär att man formar möbler genom att böja trä. Han utvecklade en speciell teknik för att kunna böja trät genom att hetta upp det och på så sätt göra det mjukt.

Efter att i många år ha arbetat för andra började Michael Thonet designa och producera sina egna stolar, ett företag som snabbt gjorde succé. 1870 producerades 2000 stolar om dagen, ett arbete som sysselsatte 4000 arbetare! Företaget levde vidare efter Thonets död i regi av hans söner och mellan 1859 och 1939 sålde chair no 14 i 4o miljoner exemplar. Kanske har också du sett den på något kafé någonstans?

Så här fint blev det vid vårt köksbord! Ja nu är ju inte detta köksbord något som jag har tänkt att släpa med mig i graven, snarare tänkte jag försöka byta ut det så snart som möjligt och jag är väldigt inne på vitt.Vad tycker ni om detta vitmålade träbord från IKEA? Det tillhör serien Norden och kostar 1995.-, inte så dyrt med andra ord.

Annars har jag varit inne på Loop stand table från HAY. Benen är ju riktigt snygga. Jag hittade ingen bild på det vita men det är extra snyggt eftersom hela kanten är träfärgad trots att ben och laminatskivan är i vitlackerade.

Extra fint i vardagsrummet och sovrummet blev det också då vi fick två stolar över att placera ut (Jag har ju en kökssoffa som tar upp ena sidan av köksbordet).

Nämnde jag förresten att jag fick fyra stolar för 80.- . En ny Thonet-stol ligger däremot på 7000-8000 sek...

Bilder: privata, Ikea, wikipedia
Loop stand table, Thonet-stolar samt componibili-hurtsen som syns på bilderna finns att köpa på David design

9 comments:

  1. Åh, så underbara! Jag vill gå på loppis varje dag...

    ReplyDelete
  2. Vad kul att du tog dig tid att skriva, och två gånger dessutom (fast det kom bara en)!

    Det som eg är ännu mer tokigt är att jag faktiskt egentligen inte tänkte på att jag har den där raden i headern! Jag tror jag skrev nåt i min kommentar till mia att jag tyckte rött var så bra accent till svart och vitt eller nåt sånt.. och så skrev du i nästa.. ja, anyway. Heltokigt i vilket fall som helst! Och den där underrubriken vet jag eg inte exakt hur jag tänkte från början ens när jag skrev den för jag har inte särskilt mkt inredning på min blogg.. tror jag tänkte mig någon slags metafor för innehållet där av nåt slag och så har den blivit kvar..

    Tack föresten! Jag är en total html-dummie, men med lite guidning från designadinblogg.se å några stapplande steg i photoshop så lyckades jag få ihop layouten..

    Kul å fynda stolar så på second hand. I mitt kök har jag ett teakbord och svarta stolar (ja, och VITA dynor.. ;-)) från 60talet som jag också fyndade precis när jag var i behov av dem! Bordet från Hay var ju riktigt snyggt!

    Ja, som du märker har jag lite svårt att vara kortfattad, men jag tror bestämt du har förståelse för den saken :-)

    ReplyDelete
  3. JÄttefina stolar och vilken fin layout du fått på bloggen :). Kram Linda

    ReplyDelete
  4. Snygg layout på bloggen, jag tror jag får gå en snabbkurs hos dig! kram

    ReplyDelete
  5. Så fina! Jag visste inte att du var ett fan av honom men jag kan bara säga att jag instämmer helt. Roligt med historiken också!

    Varit borta i tre dagar och MASSA har hänt. Galet fint det blivit härinne.

    Kram Mia

    ReplyDelete
  6. Läcker stol du hittat! Jag har också varit på sopstationen, kul att titta runt och spana, man kan verkligen hitta värsta fynden där! Hittade själv en fin väska där för 40 kr, det är ju ingenting ju. Ha en bra dag! ;)

    ReplyDelete
  7. Ser ju att det här blogginlägget är flera år gammalt, så jag kanske inte får svar. Din stol kom upp när jag sökte på bilder av kafé-stolar.
    Jag letar med ljus och lykta efter en kafe-stol i mässing, som jag sett på bild och blivit förtjust i.
    Vet du möjligen vilka som tillverkat såna, eller vem som möjligen säljer såna begagnade?
    Mejla gärna eventuella tips till hundstina-at-gmail.com

    ReplyDelete
  8. Thotnet 214 heter din stol och är en nyare variant. Dom är super fina. Nästan finare än nr.14 tycker jag.

    ha de gott

    ReplyDelete
  9. Cissi: Tack för informationen! Vad bra!

    ReplyDelete