Thursday, December 25, 2008

Julens sorgligaste filmer

Det har redan blivit några filmer i jul. Dessvärre är jag helt omöjlig att ha i städade sammanhang när jag ser filmer jag tycker om. Jag gråter som en tok till allt från Greys Anatomy till Titanic och inte gick det bättre när jag då tittade på dessa två godbitar:

Jag grät och kunde inte sluta när jag såg detta vackra kostymdrama om Georgiana Spencers grymma öde. Helt klart sevärd om man vill titta på klänningar, krås och är mottaglig för oerhört tragiska historier om kvinnoförtryck.

Det är 1700-talets slut i England. ”The Duchess” är berättelsen om den vackra och glamorösa Georgiana Spencer (Kiera Knightly), dåtidens mest fascinerande kvinna. Hennes skönhet och karisma gjorde hennes namn, medan hennes extravaganta smak och aptit på spel och kärlek gjorde henne ökänd.


Georgiana Spencer är gift med den mycket äldre och inflytelserika hertigen av Devonshire (Ralph Fiennes). Georgiana blev sin tids ”Lady Di” – en modeikon, en slug politisk aktör och det brittiska folkets älskling.

Kärnan i den här historien är dock Georgianas desperata sökande efter sann kärlek. Från den på förhand dömda affären med Earl Gray (Dominic Cooper) till det invecklade förhållandet mellan hennes make och Lady Bess Foster (Hayley Atwell), Georgianas bästa vän.


Text från film.nu


Idag blev det eftermiddagsfilmmys i soffan med chokladpraliner, feér och genialiske Johnny Depp. Finding Neverland får mig att tro, hoppas och ja, självklart att gråta...


1 comment:

  1. Finding Neverland är underbar! Men som du säger, visst gråter man.
    The Duchess har jag inte sett, kanske värt en biobiljett då. Tycker Keira är så sagolikt vacker, nästa sådär utomjordiskt...

    Vilket äckligt perfekt par ni låter som!? Yoga tillsammans! :) Jag skulle nog inte palla det, jag vill svettas ifred. :)

    Många kramar Mia

    ReplyDelete