Saturday, December 27, 2008

En julsammanfattning

Julen hos oss började redan söndagen den 21e men tomten var på plats förstås, det hade han ju lovat förra året att han skulle komma tillbaka till Mormos hus.
Hejdå Tomten, tack för julklapparna! Vi ses nästa år, skrek minstingen från balkongen

Vi försökte få till ett fint julkort men det blev inte bättre än så här...

Systrarna med sina söta döttrar.

Sen bar det av till Kalmar eller närmare bestämt ett par mil därifrån. På lille julafton åkte vi och köpte en gran och på kvällen klädde vi den och så här fin blev den:
Oj, oj , oj så mycket julklappar, och jag fick ju hur många fina som helst, alldeles för många, så bortskämd jag är.

Erik och jag tog en promenad ner till vattnet på julafton
Någon hade byggt en liten tomtekrubba nere på stranden, bedårande.

Världens finaste tomte

Och så julbordet:

Hemmagjord rödbetssallad
Grönkålspaj med brie och valnötter

Erik bakade familjens berämda Nobisbröd

Mammans egeninlagda supergoda sill

Snittar på mörkt bröd med ädelost och björnbärssylt, allt ekologiskt.

Jag gjorde även lite snittar till buffén, laxrullar med wasabi och philadelphia och gurkrullar med lax och avocado.

I julklappsspelet fick Erik skraplotter och det var ju förstås ett väldans skrapande innan vi insåg att han inte vunnit ett dugg men systern och hennes kille fick det superroliga sällskapsspelet Bohnanza som vi spelat friskt under helgen.

På juldagen gick vi långpromenad

Vi hittade spår från några utomjordingar som hade landat med sina tefat här.


Årets julkort. Jag hoppas att ni alla har haft en lika härlig julhelg som jag!

4 comments:

  1. Vilka härliga bilder! Er jul verkar ju ha varit helt makalös. Så himla kul!!

    ReplyDelete
  2. Ah vilken härlig jul ni haft!!

    Jag är hemma igen, trött och glad, och nu passar jag pa att läsa ikapp lite pa alla bloggar.

    Blev inte alls avundsjuk pa den där glassmaskinen.. ;)

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  3. Vad underbart god mat! Det vattnas i munnen på mig. Mums!

    Har du kommit på den där fotografen?

    Kram Mia

    ReplyDelete
  4. Åh vilka underbara bilder! Och vilken mat! Ni ser ut att ha haft en lovely jul!:)* Kramis!*

    ReplyDelete