Friday, November 28, 2008

Reseutmaningen - del 3

Det mäktiga palatset i Bangkok

Dit jag aldrig mer vill åka:
Jag blev faktiskt riktigt besviken på Thailand mot alla odds. De flesta jag känner som har varit där lovprisar människorna, klimatet, naturen och maten men nej, jag var inte begeistrad. Jag och en vän luffade runt i ett par veckor i väntan på att åka över till Sri Lanka som var huvudresemålet. Den billigaste resan som gick att få tag i var via Thailand. Förvisso var vi där mitt i sommaren, det vill säga under deras regnperiod så det är klart att vi inte fick bästa möjliga förutsättning. Vi fick trots detta en hel del vackra dagar och visst var det stundtals underbart. Som att ligga på en öde strand i varsin hängmatta utanför vår bungalow och dricka kokosmjölk direkt ur nöten. Men även om dagarna var sköna så var kvällarna långa och inte utan obehag.

Bristen på andra turister borde kanske ha varit något positivt men istället kände vi oss ensamma och malplacerade när de enda andra som rörde sig ute på gatorna och restaurangerna var den lokala befolkningen samt de få utlänningar som inte åker dit enbart på grund av av vädret och sevärdheterna; sexturisterna. Vart vi än åkte lyste flickbarernas neonskyltar upp natthimlen och ingav en känsla av kvävande olust. Jag har inte hört någon annan som tyckt att det varit så påtagligt så kanske var det helt enkelt årstiden. Att turismen inte var så storskalig innebar också att det mesta var stängt.

Olusten över att vara turist, något man annars är i mängd utan att se sig själv som exploatör blev påtaglig när man träffade de thailändare som arbetade i de restauranger, affärer och vid de sevärdheter som hade öppet. Det var lågsäsong och ingen tjänade särskilt bra. En dov ångest vilade som en tung slöja över landet och folket, och vi blev symboler för västerländska pengar de bara kan drömma om.

Naturligtvis fanns det många trevliga och vänliga människor som vi stötte på och naturen är utan tvekan fantastisk. Upplevelser som den när vi paddlade i ett mangrooveträsk och apor simmade ut till våra kanoter för att klättra ombord och äta ananas från våra paddlar är ovärderliga. Men otursamt nog förblir det största minnet av Thailand ett svidande skavsår och en påminnelse om något som inte borde finnas.
Paradiset på jorden?

3 comments:

  1. inte sa underbart som alla säger, alltsa...

    ReplyDelete
  2. Mycket intressant för det här är lite hur mina tankar går kring Thailand. Ska genast erkänna att jag aldrig varit där och serien Bangkok Hilton nog traumatiserade mig men jag är inte sugen på att åka dit. Till skillnad från majoriteten av svenskar har jag heller ingen lust att bege mig dit.

    Det är klart att turism är viktigt för landet och inte ska vi bojkotta dem. För det drabbar fel människor. Men jag är inte sugen på att åka till ett land som så öppet blundar för all sextraffik som pågår där, såsom pedofili, trafficking och prostitution.
    Jag tycker vi turister ska bli bättre på att använda vår makt som just turister. Om fler klargjorde att man inte accepterar det skulle också regeringen agera utifrån det.

    Ha en härlig helg i Gbg!
    Kram Mia

    ReplyDelete
  3. Hittade till din blogg idag och fastnade direkt! Du verkar så söt och ha bra åsikter och en gullig kille och så detta om Thailand. Jag kände precis likadant när jag luffade runt själv i januari 07. Dock hade jag det trevligt på mindre orter men i Phuket så mådde jag bara dåligt.

    Skulle gärna göra en sejour i Frankrike och lära mig franska så jag har en del att läsa här verkar det som.

    Och lite att läsa om ett miljö och rättvisetänk som jag också tycker är så viktigt och nyttigt att sprida.

    Jag kommer tillbaka och läser mer :)

    Trevlig kväll!

    ReplyDelete