Wednesday, November 26, 2008

Reseutmaningen - del 2

Här kommer fortsättningen på min reseutmaning. Jag har försökt behärska mig när det gäller de övriga rubrikerna. Håll till godo:

Favoritstad:
Jag har nästan inte besökt några städer alls förutom i Frankrike och Italien så jag får helt enkelt säga Paris och Rom. Det finns nog inte så mycket mer att tillägga. Åk dit helt enkelt! Tycker man om storstäder och kultur är det inte så mycket att orda om. Sen blir det ju inte direkt sämre av den den fantastiska italienska maten i den sistnämnda. Det jag kan säga om Rom är inget man inte kan hitta i en turistbok och dessvärre har jag inga digitala foton från min tågluff i Italien som var helt fantastisk, men jag kan säga att det finns inte ett ställe i Italien som jag inte skulle vilja åka till igen. Rom, Neapel, Florens, Padova, Venedig, Genoua, Pisa, Milano. Ja underbara underbara land, och underbara städer med så mycket historia, konst, arkitektur och god mat att man kan bli svimfärdig för mindre.
Favorithotell i Sverige:
Jag kan väl inte skryta med att ha bott på massor av svenska hotell men jag har nog några favoriter ändå. På Hotell Mollberg i Helsingborg som ligger i ett sekelskifteshus bodde vi i ett av hörnrummen med utsikt över en liten plats där flera små supermysiga restauranger med uteserveringar låg. Vi valde en liten italiensk historia intill kyrkan som låg mitt på platsen och åt och drack fantastiskt gott. På rummet fanns en flaska vin och diverse nötter uppställda som en liten välkomstpresent och det var underbart att få svepa in sig i en gosig hotellmorgonrock och sätta sig i en av fåtöljerna vid fönstret med ett glas vin och titta ner på torget. Det bästa kan dock ha varit den fantastiska frukostbuffén som intogs på intilliggande Rasoir där de hade dukat fram allt du kan tänka dig. Jag åt tills jag nästan sprack.Utsidan på Hotell Mollberg i Helsingborg

Frukostsalongen på Rasoir i anslutning till Mollberg

I nordvästra Skåne ligger en liten ort som heter Mölle och där bodde vi en helg i somas på GrandHotell Mölle. Huset var ett bedårande sekelskifteshus vid havet och rummen var små men charmiga. Utsikten var så vacker att det gjorde ont och köket bjöd på supé på kvällskvisten och frukosbuffé på morgonen som intogs i den vackra restaurangdelen. Hela paketet var perfekt för en romantisk week-end med kärleken.Utsikt från Grand hotell i Mölle

Favorithotell utanför Sverige:
Jag kan nog knappt komma ihåg namnet på något hotell jag varit på men om man ska åka till Paris så rekommenderar jag varmt att bo på ett hotell som ligger i Marais eller nära intill. I tredje arrondissemanget ligger Hôtel Belleville et du chariot d'or som är ett litet men fräscht och charmigt hotell i direkt närhet till Marais, Hallarna, République och Étienne Marcel. Dessutom är det inte så dyrt som alla andra hotell som är schysst belägna.

Annars måste jag nämna det fantastiska med att resa utan att boka hotell först. Jag har rest runt i Italien, Frankrike, Grekland, Thailand och Sri Lanka och letat upp hotell på vägen och det är oftast då man hittar de allra bästa, och tillika billigaste hotellen. I Italien är de väldigt hjälpsamma på turistinformationen på järnvägsstationerna och vi hittade på så sätt bland annat rum för 20 euro delat på tre personer i centrala Rom. På de grekiska öarna är det svårare eftersom det är längre avstånd men det fungerar hyfsat att fråga på diverse resebyråer eller turistinformationställen. Men se upp med var du hamnar så att du inte plötsligt befinner dig exempelvis på amerikanernas högborg The Pink Palace långt från staden och civilisationenKorfu till exempel. Vi hamnade efter ett trött beslut i Brindisi på det galnaste, mest rosa hotellet i hela medelhavet. Efter rosa ouzo, rosa toghaparty, rosa hotellbyggnader, gråtmilda tal om hur tråkigt det skulle bli att lämna alla efter två fantastiska veckor och komentarer i stil med: "Did you jump off naked yesterday at the booze cruise? - No, but I did go topless" var vi redo att börja gråta. Haha, det var en historia för sig men vad hade man varit utan alla missöden på sina semestrar? Då hade man ju inte haft något att berätta!I Thailand och på Sri Lanka ska man definitivt gå runt så mycket som möjligt och leta boende. Låt er inte luras av de snälla och hjälpsamma människorna på resebyråerna, de tar ut hutlösa priser för att hjälpa en att hitta hotell som man annars kan betala en spotstyver för. Använd hellre de pengarna till att dricksa den gulliga hotellpersonalen eller till att handla på de fantastiska matmarknaderna.

5 comments:

  1. Åh, så mycket bra info! Ska sparas och kollas upp vid tillfälle. Kram!

    ReplyDelete
  2. He he jag höll på att storkna av skratt att du hittade Pink Palace homepage ha ha med text som "YOU WILL HAVE THE TIME OF YOUR LIFE
    NIGHT AND DAY – EVERY DAY" och "an excellent cooked breakfast"... alltså hemsidan är ju helt sjuk med den där listan och så, otroligt..men glöm inte: THINK PINK!!! ;)

    ReplyDelete
  3. Hahaha, jag ska akta mig för The Pink Palace. Ja men du får se det som en erfarenhet det med.

    Hotellen du nämnde, Mollberg lät ju underbart och det i Paris ska jag länka in under mina favoriter. Kan vara bra att ha i framtiden.

    Kram Mia

    PS. Nej Mueck har jag ännu inte sett, ska inte till London innan januari. Blir längre fram i vår men det finns säkert någon värt att spana in på Britsh Museum då med.

    ReplyDelete
  4. Caroline: Ja visst är det helt sinnessjukt. Hemsidan är ett skämt utan dess like, helt otroligt. Men visst hade vi the time of our lives!

    ReplyDelete