Tuesday, November 25, 2008

Efter en lååååång skrivsession - Reseutmaning - del 1

Efter att ha läst Mias reseutmaning bestämde jag mig för att utmana mig själv på samma sätt. Jag har inte besökt så väldigt många länder så förhoppningsvis kommer listan att förändras med åren. Men en del har jag ju hunnit med så visst kan jag göra en liten lista även om jag sen kommer vilja kompletera den i framtiden. Ju mer man ser desto fler tips kan man ge men desto mer kräsen blir man kanske också.

Jag gjorde som Mia, jag skrev och skrev och skrev och det blev lite väl mycket så jag tänkte vara snäll och lägga upp lite i taget. Idag blir det alltså lite om mina favoritländer:
Favoritland:
Jag känner på mig med en gång att jag inte kommer att vara så mångsidig i den här utmaningen. Det blir svårt att säga något annat än Frankrike och Sverige för det är där jag har tillbringat den mesta av min tid. Med Frankrike måste jag dessutom hålla mig till Paris och Côte d'azur, de enda delarna jag har egentligen har sett.
Först och främst är jag otroligt nördig när det kommer till språk och jag älskar det franska språket, att läsa det, höra det men framförallt att prata det. Jag är också barnsligt förtjust i tre saker som fransmännen kan bättre än någon annan, rödtjut, ostar och croissanter (läs allt du kan köpa på ett boulangerie) Frankrike har för övrigt allt man kan önska vad det gäller upplevelser.
Det är på ett sätt lätt att förstå att många fransmän aldrig lämnar landet, även om jag inte alls stödjer tanken i sig att man inte behöver se något annat än sitt eget land, men kom igen, där finns allt. Höga berg och djupa dalar, snösport på vintern och friluftsterräng på somrarna. Havet, stränderna i söder, surfingen i öster och det nästintill nordiska klimatet i nord. De har landsbyggden med vingårdar, jordbruk och det lugna livet. Dessutom har de storstäderna, kulturen, konsten, klubbarna, shoppingen. Ja vad mer att önska? Jag på favoritplatsen Place des Vosges

Sverige sen, jag älskar att resa i Sverige och jag har en Sverigekarta där jag prickar av alla ställen jag besöker . Det roligaste är att bila eller åka tåg för då ser man mest möjliga. Vi körde runt mycket och fick se småställen man annars aldrig skulle få se när jag turnerade med en teatergrupp det året jag gick på folkhögskola. Det var underbart att se alla Sveriges små skrymslen och vrår och jag passade på att lära mig alla landskaps blommor, djur och största stad. Jag har tyvärr aldrig varit norr om Jämtland så jag har minst halva Sverige kvar att se men i somras uppfyllde jag i alla fall min längtan att se Öland och den bohuslänska skärgården. Båda var otroligt vackra.
Fiske i Havsten, Bohuslän
Utsikt över norra Öland

Det är magnifikt land vi bor i med de gröna skogarna och vita fjällen i norr, de många älvarna och sjöarna, den vackra landsbyggden, de många slotten, de historiefyllda öarna, och de vackra stränderna. Jag blir positivt överraskad nästan jämt och på varje ställe går det att hitta något speciellt, som den vackra utsikten över vattnet från Karlskrona, de pittoreska gatorna i Lysekil, känslan av total ensamhet kalfjället i Kaxås, den brusande kanalen i Örebro, det gamla slottet i Kalmar eller den charmiga dialekten i Gävle.
Kanske fastnar inte du för samma sak som jag, och det är precis det som är charmen, det finns inte alltid något självklart som att du måste se det lutande tornet i Pisa eller Eiffeltornet i Paris, nej du måste leta för att hitta det där speciella. Vare sig det är Ales stenar i Skåne eller Sandstensberget i Kiruna, Bohusläns klippor eller i Smålands mörka skogar, här finns ett smultronställe för alla och envar.


2 comments:

  1. Så smart att dela upp det! Jag ser på dina Sverige bilder och suckar. Vad vackert land vi bor i! Jag har verkligen en hel del kvar att upptäcka här på hemmaplan och det är nog så att man lätt glömmer det.

    Kram Mia

    ReplyDelete
  2. Vad duktig du är pa att skriva! Och vad ställen du har besökt i Sverige. Jag har faktiskt inte sett sa mycket av vart eget land tyvärr. Alltid längtat bort till solen och värmen.

    Hm.. jo jag har ju en del skor. Men bara "finskor".. Fick ju precis mitt första par Converse, och utöver det har jag bara ett par stövlar utan klack. Inte sa praktiskt för promenad, eller snö, eller en helg pa landet... ;) Men det är bara "finskor" som intresserar mig... Mannen är oxa mycket intresserad av kläder och förhandlingarna var harda över vem som skulle fa vilka hyllor i klädkammaren när vi flyttade in i den här lägenheten! :)

    Vad kul att du gillade klänningen och kappan :)

    Ha en jättebra kväll!

    Kram Lisa

    ReplyDelete