Saturday, November 15, 2008

Bäst före

Imorse hällde jag mjölk i kaffet och råkade sedan slänga ett öga på bäst-föredatumet. Mjölken gick ut den 4 november. Det var absolut inget fel på den. Jag har haft den i kaffet varje dag och den varken smakar, luktar eller känns konstig. Ändå reagerar man. En gång vispade jag grädde som var två månader gammal. Det var en grädde med lång hållbarhet och det gick hur bra som helst att äta men ändå var det bara jag och Mamma som vågade prova. Resten av familjen tyckte att det var äckligt.
På P3 brukar lyssnare få ringa in och föreslå vilka saker de tycker att man bör avskaffa. Hade jag fått bestämma hade jag avskaffat bäst-föredatumet. De fyller inte mycket till funktion, utan leder bara till att folk kastar mat som är fullt ätbar bara för att det förtryckta datumet säger bäst före. Det säger inte "kan inte förtäras efter" utan bäst före. Man kan ju faktiskt använda lukt och smak för att avgöra. Fast det fungerar ju inte heller för det finns såklart personer som saknar smak- och luktsinne. Jag får hoppas på människors sunda förnuft helt enkelt.

3 comments:

  1. Håller med - bäst före-datum stämmer väldigt sällan. Jag är inte den som drar mig för att äta tre-fyra veckor (ibland ännu äldre) gammal yoghurt.

    Har du hört om tanten som hittade en trettio år gammal rulltårta i skafferiet som smakade utmärkt till kaffet? =)

    ReplyDelete
  2. Jag haller med er bada! Men hade nog inte vagat erkanna det om inte ni sagt det först ;) Vet inte ur manga ganger jag använt utgangen crème fraiche tex och inte smakade det nan skillnad! :) Sa hemskt med all mat som vi kastar... Tänk alla som inte ens kan äta sig mätta!

    Hoppas att ni far en jättebra helg!

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  3. Håller helt med. Jag går efter smak,lukt och konsistens och inte datumet.

    Kram Mia

    ReplyDelete