Wednesday, October 29, 2008

Au revoir Paris - pour cette fois

Vår närmsta metrostation var fina Palais Royal och såg ut såhär:

Efter en underbart god middag på L'étoile manquante i le Maraisrue des archives, säger vi hejdå till Emilia och Thomas för den här gången.

Sista dagen var som sagt den mest turistattraktionstäta och vi tog oss upp till Trocadéro för att få den bästa vyn över Eiffeltornet

Jag tycker på riktigt att detta är ett av de mest fantastiska monumenten som finns -Tour Eiffel i det vackra ljuset just innan regnet började falla

Vi gick en promenad för att hitta lunch i närheten och Eriks falkögon hittade en Bouillabaisse som han kallade Boulangerierna (fråga inte varför) där vi köpte varsin chèvrepanini, dricka och två minipajer till efterrätt, en rabarber och en tosca (mums!). Jag passar på att visa upp ett shoppingfynd, min skinnjacka (som inte är av skinn).

På vägen från Concorde till Champs-Elysées kände vi oss fett utanför då vi inte kunde sluta upp med alla de andra ryggsäcksbärande turisterna på vandringen uppför paradgatan.

Notre Dame var ju också tvunget att besökas

Jag tvingade Erik att låtsas kolla in bokstånden vid Seine för att jag skulle ta foton fast det egentligen bara jag som var intresserad av att finkamma alla turistbås efter minieiffeltorn...

På utflykt till Château de Vincennes

Bois de Vincennes
- japp vi kom dit!

Vi var ju bara tvungna att gå och kolla in mitt gamla studenthem i Fontenay-sous-Bois. Jag visste att det var nedlagt men ojojoj vad förfallet det hade blivit, igenvuxet så till den milda grad att det knappt gick att se husen. Men så hände det en fantastiskt kul grej, vår gamla huskatt Romeo dök upp, lika vit och fin som förr och lika kelig och tillgiven som för fem år sedan! Döm av min förvåning när han kom fram, det blev ett kärt återseende

I Fontenay var det söndagsmarknad och vi köpte lite Pain de Suisse - mina all time favorites

Jag köpte lite frukt också. Erik hade gott om tid att fotografera eftersom lagen jag-skriker-högst-så-det-är-min-tur gällde. När jag äntligen hade insett det insisterade jag bestämt och fick köpa mina varor.

Jag har alltid undrat hur det skulle vara att ha en tvillingsyster. Så här skulle vi se ut...Riktigt coolt konstverk på innergården till Musée Picasso.

På fredagkvällen tog vi oss upp i Montmartre och det här är resultatet av utsiktsbilderna vi kämpade för att försöka få till. Det var riktigt vackert trots att himmlen inte var helt klar. Vi åt middag på en italiensk restaurang La Rughetta rue Lepic som var så fin och så romantisk. Jättesöt liten lokal med stenväggar, trevlig personal bestående av både fransmän och italienare och riktigt bra käk. Jag kan varmt rekommendera denna restaurang för middag på tu man hand men även för mindre sällskap. Dock är det väldigt litet så för stora sällskap kanske inte är att rekommendera

Hösten var kommen men ej gången vilket lämnade en magisk slöja över staden och således en perfekt atmosfär för flanerande och kurtiserande...

Centre George Pompidou
och jag matchar

Vackra, älskade Jardin du Luxembourg fick långbesök. Det var svårt att slita sig

Framför Pont des arts min stora kärlek

En av mina favoritvyer


Förutom alla dessa bilder och alla dessa ord måste jag även nämna ett par restauranger till, en som heter L'industrie och ligger nära Bastille, jättemysigt och otroligt god mat och en som heter Caruso och ligger på rue de Turenne, också det i Marais, nära metro St Paul. En pittoresk liten italiensk restaurang med urguliga italienska servitörer och Paris godaste pizza.

Men nu har jag tjatat färdigt om Paris för den här gången, innan jag tröttar ut er helt med min ensidiga bloggning, haha. Nu blir det Sverigetema ett tag framöver. Men tack vackra Paris för den här gången.

3 comments:

  1. Hej!

    Vilken underbar helg ni haft, och vad ni hunnit med!! Ska definitivt försöka prova nan av restaurangerna du tipsat om, blir antagligen le Marais eller Bastille tror jag.

    Och gud vad häftigt att katten kom fram, helt otroligt!

    Jag hoppas att jag kan bli frisk nan gang sa att jag oxa kan fa ga ut och njuta av stan... Suck!!

    Och lycka till med pluggandet, hoppas verkligen att det löser sig med sökandet för nästa termin. Far man vad du pluggar? 9 terminer lät länge...

    Stor kram fran Lisa

    ReplyDelete
  2. Vilka fina bilder, jag längtaaaar efter att få åka till Paris!!

    ReplyDelete
  3. Har aldrig sett något snyggare i en "skinn"jacka. Gud alltså. Puss puss /Sjuksyrrestina

    ReplyDelete