Wednesday, October 22, 2008

Att vältra sig i det förflutna

Mia skrev om museum och jag blev inspirerad av hennes Louvrenbilder inför min stundande Parisresa. Jag älskar museum men det ska vara en precis lagom dos om upplevelsen ska bli fulländad, dessutom vill jag helst gå själv av den enkla anledningen att jag har svårt att njuta när någon stressar mig. Jag pratar då inte om att jag vill dröja mig kvar vid varenda verk och långsamt, långsamt avancera, nej vissa rum vill jag i det närmaste springa igenom bara för att lite senare fastna i en halvtimme framför en enda tavla. Jag blir precis lika stressad av någon som vill dröja sig kvar vid en utställning som inte faller mig i smaken som när någon skyndar på mig.
Mitt absoluta favorutmuseum är Picassomuséet i Marais. Det är ett underbart museum installerat i ett lagom litet pittoreskt hus med en söt omgvande trädgård. Stämningen är oslagbar och dessutom är det billigt att gå in. Jag kan vara där hur länge som helst och hur ofta som helst.Annars gillar jag Musée Marmottan där en del av de Monetmålningar som inte hänger ute i Monets hus i Giverny finns, också det i Paris i ett litet fint hus. Louvren är bäst från utsidan tycker jag, även om jag har tillbringat många gratissöndagar där, det fina är nämligen att första söndagen i varje månad är gratis i Paris. Men även om jag visst kan uppskatta riktigt anrik konst så är själva byggnaden faktiskt det allra bästa.
Musée d'Orsay är lite för stort för min smak, dessutom är jag inte så förtjust i planlösningen eftersom jag inte tycker att konsten kommer till sin fulla rätt där, även om det är otroligt vackert i det gamla stationshuset. Dessutom gillar jag impressionisterna väldigt mycket men trots att konsten kanske borde vara den starkaste orsaken till varför man besöker ett museum så tycker jag ändå att helhetskänslan är det viktigaste för en fulländad upplevelse.

Det är synd att vi inte har några lika storslagna museum i Sverige men å andra sidan kanske man inte hade besökt de så ofta ändå. Man blir ju lätt hemmablind. Men på Malmö konsthall kan man få se tillfälliga moderna utsällningar av hög klass och tar man sig över sundet så finns ju härliga Louisiana som jag länkar till under mina favoritutflyktsmål.

2 comments:

  1. Hej!

    Nu har jag bade dig och Mias inlägg om museum och jag känner mig sa otroligt okultiverad... Skäms nästan lite att jag bor i den här underbara staden och inte utnyttjar allt som finns. Maste absolut besöka picasso museet och se om det kan vara nat for mig!

    Sov gott! Och trevlig resa!

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  2. Jag har ju aldrig bott i Paris utan det är Montpellier som var mitt franska hem (måste blogga om den stan).
    Så jag har en hel del kvar att upptäcka med Paris. Dina tips på muséer låter perfekta och jag håller verkligen med dig om att det kan bli väldigt jobbigt att gå med någon och man inte är synkade. Fast jag tror man hittar rytmen efter ett tag. Sen får man väl köra på ärlighet, du kan ta en fika eller spana i souvenirbutiken medan jag vandrar här. Typ. :)

    Kram Mia

    ReplyDelete