Tuesday, September 30, 2008

Tisdagarna med Todorov

En ny dag, dags att ta tag i alla böckerna som ligger och stirrar ilsket på mig från skolväskan. Usch vad jag är trött på skolan just nu, och som jag längtar efter att få börja jobba. Jag vet att det är grymt lyxigt att vara student, för även om extrajobbet stjäl nästan varenda lördag, så är det jäkligt skönt att sitta med en kaffekopp i myskläder framför datorn vid köksbordet och inte bekymra sig för någon annan människa än sig själv. Jag har dessutom efter flera års studier blivit relativt diciplinerad och jobbbar mellan 9 och 5 nästan varje dag som jag inte befinner mig i skolan.

Men även om det är fantastiskt kul att lära sig saker så börjar jag känna en lätt frustration över mina nuvarande studier. Jag kommer troligen aldrig i mitt framtida läraryrke att ha nytta av det jag lär mig på en kandidatkurs i franska. Tråkigt nog skulle jag vilja säga men det är fruktansvärt svårt att lära sig ett språk i skolan i allmänhet och kanske franska i synnerhet så om språkundervisningen inte genomgår en rejäl reform med mig i spetsen inom de närmsta åren så tror jag att jag klarar mig rätt bra på de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Men den dagen den sorgen, nu har jag dessvärre inget annat val än att sluta läsa bloggar och hugga tag i ännu en filosofisk text av vår gamle vän Todorov som ska analyseras och resumeras. Ha en härlig dag!

1 comment:

  1. Haha been there done that! Men jag älskar vår vän Todorov.

    ReplyDelete